Projekt
z dnia 27 sierpnia 2010 r. Zatwierdzony przez .........................
|
Uchwała Nr LIII/301/2010
Rady Gminy Kołaczyce
z dnia 27 sierpnia 2010 r.
w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania publicznego przez podmioty niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku.
§ 1.
Z budżetu Gminy mogą być udzielane dotacje podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy innych niż określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.)
§ 2.
1. Zlecenie realizacji zadań publicznych Gminy Kołaczyce podmiotom, o którym mowa w § 1 następuje w formie:
a) powierzenia wykonywania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji,
b) wspierania wykonywania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji.
2. Podmioty składają oferty na realizację zadania wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
3. Oferty i wnioski o dotacje zgłoszone po uchwaleniu budżetu gminy rozpatruje się w trybie przepisów w sprawie zmian w budżecie gminy.
§ 3.
1. Podmiot ubiegający się o przyznanie dotacji składa Burmistrzowi Kołaczyc wniosek.
2. Wniosek powinien zawierać :
2) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego
3) termin i miejsce realizacji zadania publicznego
4) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego
6) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację zadania z innych źródeł
7) Informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie
8) uzasadnienie faktyczne realizacji projektu
9) aktualny odpis statutu Podmiotu
10) aktualny odpis z odpowiedniego rejestru ewidencji
11) numer rachunku bankowego na który ma być przekazana dotacja
3. Wniosek winien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione do reprezentowania Podmiotu oraz składania w jego imieniu oświadczeń woli, zgodnie z obowiązującymi przepisami lub na podstawie udzielonych pełnomocnictw.
4. Burmistrz może żądać złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów.
5. Niezłożenie wskazanych dokumentów lub niezłożenie wyjaśnień w terminie wyznaczonym przez Burmistrza spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji.
§ 4.
1. Decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Burmistrz Kołaczyc, uwzględniając w szczególności:
1) znaczenia projektu dla realizacji ustawowych zadań Gminy,
2) wysokości środków budżetu Gminy przeznaczonych na realizację zadań zleconych Podmiotom,
3) oceny przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do zakresu rzeczowego zadania,
4) oceny możliwości realizacji zadania przez Podmiot,
5) analizy wykonania zadań zleconych Podmiotowi w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji i rozliczenia z otrzymanych na ten cel środków.
2. Burmistrz Kołaczyc dokonuje wyboru ofert realizacji zadań, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
§ 5.
1. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji podmiotowi następuje na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Gminą a Podmiotem.
2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać w szczególności:
1) strony umowy, miejsce i datę jej zawarcia
2) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania,
3) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności,
4) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego,
5) tryb kontroli wykonywania zadania,
6) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji,
7) sposób i termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu dotacji określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).
8) zobowiązanie podmiotu do prowadzenia dokumentacji w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym
9) określenie sankcji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w Umowie
11) termin sporządzenia sprawozdania z wykonania zadania
3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmian w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w formie pisemnego aneksu do umowy podpisanego przez umocowanych przedstawicieli stron umowy.
4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmian w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w formie pisemnego aneksu do umowy podpisanego przez umocowanych przedstawicieli stron umowy.
§ 6.
1. Podmiot zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanej dotacji na realizację Umowy oraz wydatków związanych z jej realizacją.
2. W przypadku niewykorzystania części dotacji na realizację umowy, dotacja podlega zwrotowi w terminie ustalonym w Umowie, nie później jednak niż do dnia 31 stycznia następnego roku budżetowego, na rachunek Gminy.
3. Uruchomienie środków następuje jednorazowo lub w kilku ratach, w zależności od specyfiki wykonywanego zadania i postanowień Umowy. W przypadku przekazywania dotacji w ratach, przekazanie kolejnej raty środków następuje po rozliczeniu poprzedniej raty.
§ 7.
1. Rozliczenie, wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje na podstawie:
1) Sprawozdania merytorycznego z wykonania umowy
2) Kserokopii opisanych rachunków i faktur VAT, potwierdzonych za zgodność z oryginałem, dotyczących wydatków podmiotu faktycznie poniesionych na realizację zadania
2. Zatwierdzenie rozliczenia zadania przez Burmistrza Kołaczyc powinno nastąpić w terminie do 14 dni od przedłożenia rozliczenia zadania, nie później niż do 31 stycznia następnego roku budżetowego.
§ 8.
1. Burmistrz Kołaczyc przeprowadza kontrolę wykonywania zadania na zasadach określonych w Umowie.
2. Kontrola dokonywana jest przez upoważnionych przez Burmistrza pracowników Urzędu Miejskiego w Kołaczycach.
3. Kontrola dokonywana jest w zakresie:
1) sposobu realizacji zadania zleconego,
2) gospodarowania przekazaną dotacją,
3) ) prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów zleconego zadania określonej w przepisach prawa lub w Umowie,
4) zgodności wydatkowania dotacji z celem, na który została przyznana.
4. Podmiot otrzymujący dotację zobowiązany jest udostępnić na każde żądanie Gminy dokumentację finansową, organizacyjną i inną, niezbędną dla dokonania sprawdzenia należytego wykorzystania dotacji.
5. Podmiot przedstawia sprawozdanie z wykonania zadania w terminie określonym w Umowie.
6. Na podstawie przeprowadzonej kontroli Burmistrz dokonuje oceny:
2) prawidłowości wykorzystania przekazanej dotacji na realizację zadania.
7. Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrana w nadmiernej wysokości, podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
§ 9.
Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy, w tym w szczególności nie wykorzystania dotacji na cel oznaczony w Umowie. Podstawą do rozwiązania umowy stanowi wynik kontroli wykonania Umowy.
§ 10.
Traci moc uchwała Rady Gminy Kołaczyce nr XX/97/2004 z dnia 30.03.2004 r w sprawie w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Kołaczyce podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań Gminy, sposobu rozliczania oraz kontroli wykonywania zadań.
§ 11.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kołaczyc.
§ 12.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.