Projekt

 

z dnia  27 sierpnia 2010 r.

Zatwierdzony przez .........................

 

 

Uchwała Nr LIII/301/2010
Rady Gminy Kołaczyce

z dnia 27 sierpnia 2010 r.

w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji, sposobu jej rozliczania oraz sposobu kontroli wykonywania zleconego zadania publicznego przez podmioty niebędące jednostkami sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku. 

§ 1. 

Z budżetu Gminy mogą być udzielane dotacje podmiotom niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku na cele publiczne związane z realizacją zadań gminy innych niż określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.) 

§ 2. 

1. Zlecenie realizacji zadań publicznych Gminy Kołaczyce podmiotom, o którym mowa w § 1 następuje w formie: 

a) powierzenia wykonywania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na sfinansowanie jego realizacji, 

b) wspierania wykonywania zadania publicznego wraz z udzieleniem dotacji na częściowe dofinansowanie jego realizacji. 

2. Podmioty składają oferty na realizację zadania wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy. 

3. Oferty i wnioski o dotacje zgłoszone po uchwaleniu budżetu gminy rozpatruje się w trybie przepisów w sprawie zmian w budżecie gminy. 

§ 3. 

1. Podmiot ubiegający się o przyznanie dotacji składa Burmistrzowi Kołaczyc wniosek. 

2. Wniosek powinien zawierać : 

1) nazwę zadania 

2) szczegółowy zakres rzeczowy zadania publicznego 

3) termin i miejsce realizacji zadania publicznego 

4) kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania publicznego 

5) kwotę wnioskowanej dotacji 

6) informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, zapewniających wykonanie zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację zadania z innych źródeł 

7) Informację o wcześniejszej działalności podmiotu składającego ofertę w zakresie, którego dotyczy zadanie 

8) uzasadnienie faktyczne realizacji projektu 

9) aktualny odpis statutu Podmiotu 

10) aktualny odpis z odpowiedniego rejestru ewidencji 

11) numer rachunku bankowego na który ma być przekazana dotacja 

3. Wniosek winien być podpisany przez osobę lub osoby uprawnione do reprezentowania Podmiotu oraz składania w jego imieniu oświadczeń woli, zgodnie z obowiązującymi przepisami lub na podstawie udzielonych pełnomocnictw. 

4. Burmistrz może żądać złożenia w ustalonym terminie dodatkowych informacji i wyjaśnień lub dokumentów. 

5. Niezłożenie wskazanych dokumentów lub niezłożenie wyjaśnień w terminie wyznaczonym przez Burmistrza spowoduje wykluczenie podmiotu z postępowania o udzielenie dotacji. 

§ 4. 

1. Decyzję o przyznaniu dotacji podejmuje Burmistrz Kołaczyc, uwzględniając w szczególności: 

1) znaczenia projektu dla realizacji ustawowych zadań Gminy, 

2) wysokości środków budżetu Gminy przeznaczonych na realizację zadań zleconych Podmiotom, 

3) oceny przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym relacji do zakresu rzeczowego zadania, 

4) oceny możliwości realizacji zadania przez Podmiot, 

5) analizy wykonania zadań zleconych Podmiotowi w okresie poprzednim, z uwzględnieniem rzetelności i terminowości ich realizacji i rozliczenia z otrzymanych na ten cel środków. 

2. Burmistrz Kołaczyc dokonuje wyboru ofert realizacji zadań, z uwzględnieniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa, w tym w szczególności przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. 

§ 5. 

1. Zlecenie zadania i udzielenie dotacji podmiotowi następuje na podstawie Umowy zawartej pomiędzy Gminą a Podmiotem. 

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać w szczególności: 

1) strony umowy, miejsce i datę jej zawarcia 

2) szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania, 

3) wysokość dotacji udzielanej podmiotowi wykonującemu zadanie i tryb płatności, 

4) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego, 

5) tryb kontroli wykonywania zadania, 

6) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji, 

7) sposób i termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż terminy zwrotu dotacji określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). 

8) zobowiązanie podmiotu do prowadzenia dokumentacji w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym 

9) określenie sankcji z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w Umowie 

10) tryb rozwiązania Umowy 

11) termin sporządzenia sprawozdania z wykonania zadania 

3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmian w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w formie pisemnego aneksu do umowy podpisanego przez umocowanych przedstawicieli stron umowy. 

4. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmian w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w formie pisemnego aneksu do umowy podpisanego przez umocowanych przedstawicieli stron umowy. 

§ 6. 

1. Podmiot zobowiązany jest do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej otrzymanej dotacji na realizację Umowy oraz wydatków związanych z jej realizacją. 

2. W przypadku niewykorzystania części dotacji na realizację umowy, dotacja podlega zwrotowi w terminie ustalonym w Umowie, nie później jednak niż do dnia 31 stycznia następnego roku budżetowego, na rachunek Gminy. 

3. Uruchomienie środków następuje jednorazowo lub w kilku ratach, w zależności od specyfiki wykonywanego zadania i postanowień Umowy. W przypadku przekazywania dotacji w ratach, przekazanie kolejnej raty środków następuje po rozliczeniu poprzedniej raty. 

§ 7. 

1. Rozliczenie, wykonania zadania i wykorzystania dotacji następuje na podstawie: 

1) Sprawozdania merytorycznego z wykonania umowy 

2) Kserokopii opisanych rachunków i faktur VAT, potwierdzonych za zgodność z oryginałem, dotyczących wydatków podmiotu faktycznie poniesionych na realizację zadania 

2. Zatwierdzenie rozliczenia zadania przez Burmistrza Kołaczyc powinno nastąpić w terminie do 14 dni od przedłożenia rozliczenia zadania, nie później niż do 31 stycznia następnego roku budżetowego. 

§ 8. 

1. Burmistrz Kołaczyc przeprowadza kontrolę wykonywania zadania na zasadach określonych w Umowie. 

2. Kontrola dokonywana jest przez upoważnionych przez Burmistrza pracowników Urzędu Miejskiego w Kołaczycach. 

3. Kontrola dokonywana jest w zakresie: 

1) sposobu realizacji zadania zleconego, 

2) gospodarowania przekazaną dotacją, 

3) ) prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów zleconego zadania określonej w przepisach prawa lub w Umowie, 

4) zgodności wydatkowania dotacji z celem, na który została przyznana. 

4. Podmiot otrzymujący dotację zobowiązany jest udostępnić na każde żądanie Gminy dokumentację finansową, organizacyjną i inną, niezbędną dla dokonania sprawdzenia należytego wykorzystania dotacji. 

5. Podmiot przedstawia sprawozdanie z wykonania zadania w terminie określonym w Umowie. 

6. Na podstawie przeprowadzonej kontroli Burmistrz dokonuje oceny: 

1) stanu realizacji zadania, 

2) prawidłowości wykorzystania przekazanej dotacji na realizację zadania. 

7. Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem lub pobrana w nadmiernej wysokości, podlega zwrotowi wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych. 

§ 9. 

Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania Umowy, w tym w szczególności nie wykorzystania dotacji na cel oznaczony w Umowie. Podstawą do rozwiązania umowy stanowi wynik kontroli wykonania Umowy. 

§ 10. 

Traci moc uchwała Rady Gminy Kołaczyce nr XX/97/2004 z dnia 30.03.2004 r w sprawie w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu Gminy Kołaczyce podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku na realizację zadań Gminy, sposobu rozliczania oraz kontroli wykonywania zadań. 

§ 11. 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kołaczyc. 

§ 12. 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.