Uchwała Nr LIV/316/2010
RADY MIEJSKIEJ W KOŁACZYCACH

z dnia 24 września 2010 r.

w sprawie: uchwalenia statutu jednostki pomocniczej Gminy Kołaczyce – Miasta Kołaczyce 

Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 7, art. 35 ust.1, art. 40 ust. 2 pkt 1, art. 41 ust. 1, art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Kołaczyce uchwala co następuje: 

§ 1. 

Uchwala się statut jednostki pomocniczej Gminy Kołaczyce – Miasta Kołaczyce w brzmieniu jak załącznik do niniejszej uchwały. 

§ 2. 

Traci moc załącznik nr 3 do uchwały nr XI/35/2007 Rady Gminy Kołaczyce z dnia 31 maja 2007 roku w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa. 

§ 3. 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Kołaczyc. 

§ 4. 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego. 


Załącznik do Uchwały Nr LIV/316/2010 
Rady Miejskiej w Kołaczycach 
z dnia 24 września 2010r. 
 

Statut 

Jednostki Pomocniczej Gminy Kołaczyce - Miasta Kołaczyce 

 

I. Postanowienia ogólne. 

§ 1. 

Statut Miasta Kołaczyce określa: 

1. nazwę i obszar Miasta, 

2. zasady i tryb wyborów organów Miasta, 

3. organizację i zadania organów Miasta, 

4. zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością organów Miasta. 

§ 2. 

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa o: 

1. Mieście – należy przez to rozumieć Miasto Kołaczyce, 

2. Zebraniu Mieszkańców – należy przez to rozumieć Zebranie Ogólne Mieszkańców Miasta Kołaczyce, 

3. Statucie Miasta – należy przez to rozumieć Statut Jednostki Pomocniczej Gminy Kołaczyce - Miasta Kołaczyce, 

4. Statucie Gminy – należy przez to rozumieć Statut Gminy Kołaczyce, 

5. Radzie Miejskiej – należy przez to rozumieć Radę Miejską w Kołaczycach, 

6. Burmistrzu – należy przez to rozumieć Burmistrza Kołaczyc, 

7. Przewodniczącym Zarządu – należy przez to rozumieć Przewodniczącego Zarządu Miasta Kołaczyce, 

8. Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Miasta Kołaczyce 

II. Miasto. 

§ 3. 

1. Miasto Kołaczyce jest jednostką pomocniczą Gminy Kołaczyce. 

2. Miasto jest wspólnotą samorządową osób mających miejsce zamieszkania na terenie Miasta Kołaczyce. 

3. Miasto nie posiada osobowości prawnej. 

§ 4. 

Miasto obejmuje obszar 715.0518 ha, zaś granice miasta są określone na mapie, która stanowi załącznik do Statutu. 

§ 5. 

Miasto działa na podstawie: 

1. ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.) 

2. ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240 z późn. zm) 

3. Statutu Gminy Kołaczyce, 

4. niniejszego Statutu. 

§ 6. 

Zadaniem Miasta jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb jego mieszkańców oraz wspieranie organów Gminy Kołaczyce w realizacji ich zadań. Miasto zapewnia zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców poprzez: 

1. reprezentowanie potrzeb zbiorowych i indywidualnych, mieszkańców Miasta przed organami Gminy Kołaczyce, 

2. inicjowanie, organizowanie, realizowanie, a także wspieranie przedsięwzięć mających na celu zaspakajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców, 

3. zarządzanie przekazanym Miastu mieniem komunalnym, w tym dysponowanie dochodami z tego mienia. 

§ 7. 

1. Miasto w zakresie zwykłego zarządu korzysta z przekazanego mu przez Radę Miejską mienia komunalnego po przez: 

a) załatwia bieżące sprawy związane z zarządzaniem i korzystaniem z mienia, zgodnie z przeznaczeniem oraz pobiera dochody, 

b) może prowadzić działalność gospodarczą z użyciem mienia, którym zarządza w zakresie nie wykraczającym poza zadania o charakterze użyteczności publicznej, 

c) może przeznaczać do oddania w najem, dzierżawę lub do innego korzystania lokale, obiekty i grunty mienia komunalnego. 

2. W sprawach określonych w ust. 1 Miasto reprezentuje Zarząd. 

3. Miasto zobowiązane jest do stosowania w swojej działalności ustawy o zamówieniach publicznych. 

§ 8. 

1. Gospodarka finansowa Miasta jest prowadzona w ramach budżetu gminy na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego, ustalonego przez Burmistrza z uwzględnieniem propozycji złożonych przez Zebranie Mieszkańców. 

2. Zmian w planie finansowo-rzeczowym Miasta dokonuje Burmistrz na wniosek Zebrania Mieszkańców lub z własnej inicjatywy. 

3. Zebranie Mieszkańców może upoważnić Zarząd do występowania do Burmistrza z wnioskami o zmianę planu finansowo-rzeczowego Miasta. 

4. Plan finansowo-rzeczowy Miasta podlega ogłoszeniu poprzez rozplakatowanie w miejscach publicznych na terenie Miasta. 

§ 9. 

1. Sprawy związane z gospodarką finansową Miasta prowadzi Urząd Miejski w Kołaczycach. 

2. Środki finansowe z budżetu gminy oraz inne środki uzyskane przez Miasto przeznacza się na: 

a) finansowanie statutowej działalności Miasta, 

b) dofinansowanie inicjatyw społecznych w Mieście, 

c) cele określone uchwałami Zebrania Mieszkańców zgodnie z planem finansowo rzeczowym o którym mowa w §8 ust.1, 

d) bieżące utrzymanie i inwestycje w przekazane Miastu przez gminę mienia. 

III. Organy Miasta, ich organizacja i zadania. 

§ 10. 

1. Organem uchwałodawczym Miasta jest Zebranie Mieszkańców. 

2. Organem wykonawczym jest Zarząd składający się z 7 członków. 

3. Pracami Zarządu kieruje Przewodniczący Zarządu. 

4. Kadencja Zarządu trwa 4 lata licząc od dnia wyborów. 

§ 11. 

1. Zebranie Mieszkańców zwołuje Przewodniczący Zarządu z inicjatywy Zarządu lub na pisemny wniosek: 

a) co najmniej 5% stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania 

b) Rady Miejskiej w Kołaczycach, 

c) Burmistrza. 

2. W przypadku, gdy Przewodniczący Zarządu odmówi zwołania Zebrania Mieszkańców, Zebranie zwołuje Burmistrz i mu przewodniczy. 

3. Punkt 2 na zastosowanie również podczas nieobecności lub choroby Przewodniczącego Zarządu trwającej dłużej niż 3 m-ce. 

4. Zebranie Mieszkańców zwoływane na wniosek powinno się odbyć najpóźniej w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. 

§ 12. 

O terminie, miejscu i porządku obrad Zebrania Mieszkańców informuje Przewodniczący Zarządu, a w przypadku wskazanym w § 11 pkt. 2 osoba wskazana przez Burmistrza, co najmniej na 7 dni przed terminem zebrania, w sposób zwyczajowo przyjęty, tj. przez wywieszenie zawiadomień. 

§ 13. 

1. Zebranie Mieszkańców zwołuje się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku. 

2. Prawo do udziału w Zebraniu Mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Miasta posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej. 

§ 14. 

1. Zebranie Mieszkańców jest ważne, gdy uczestniczą w nim stali mieszkańcy Miasta uprawnieni do głosowania w liczbie nie mniejszej niż 5% ogółu mieszkańców Miasta. 

2. W przypadku braku quorum określonego w ust. 1, Zebranie Mieszkańców odbywa się w drugim terminie, w tym samym dniu o pół godziny później od wyznaczonego terminu w zawiadomieniu i jest ważne jeżeli bierze w nim udział nie mniej niż 2% stałych mieszkańcy uprawnionych do głosowania. 

3. Zebraniu Mieszkańców przewodniczy Przewodniczący Zarządu, a w przypadku, gdy Przewodniczącego Zarządu jeszcze nie wybrano lub podczas nieobecności – Zastępca Przewodniczącego Zarządu lub inny członek Zarządu. 

4. Uchwały zarządu podpisuje Przewodniczący Zarządu lub osoba przewodnicząca zebraniu. 

§ 15. 

1. Do zadań Zebrania Mieszkańców należy: 

a) przyjmowanie sprawozdań Przewodniczącego Zarządu z wykonania uchwał Zebrania Mieszkańców, 

b) udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnych, sportu, wypoczynku i innych dotyczących mieszkańców Miasta, 

c) kształtowanie zasad współżycia społecznego mieszkańców, 

d) organizowanie wspólnych prac na rzecz Miasta, 

e) zarządzanie i korzystanie ze składników mienia komunalnego stanowiącego własność Gminy, przekazanego na rzecz Miasta uchwałami. 

2. Zebranie Mieszkańców opiniuje, w części dotyczącej Miasta przedstawione do konsultacji przez Radę Miejską projekty uchwał, a także wydaje opinie w innych sprawach, jeśli przepisy ustaw tak stanowią. 

§ 16. 

1. Zebranie Mieszkańców podejmuje uchwały we wszystkich istotnych dla Miasta sprawach oraz przekazuje Burmistrzowi opinie i wnioski. 

2. Uchwały i wnioski Zebrania Mieszkańców zapadają zwykłą większością głosów. Tryb głosowania określa Zebranie Mieszkańców. 

3. Z zebrania sporządza się protokół, który podpisuje osoba przewodnicząca zebraniu i protokolant. 

4. Do protokołu załącza się listę obecności, podjęte uchwały i inne dokumenty. 

5. Protokół z zebrania wraz z dokumentami, osoba przewodnicząca zebraniu przekazuje Burmistrzowi w terminie 7 dni po odbyciu zebrania. 

6. Burmistrz w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej. O sposobie załatwienia spraw informuje się Zebranie Mieszkańców lub Przewodniczącego Zarządu. 

§ 17. 

Do obowiązków Przewodniczącego Zarządu należy: 

1. zwoływanie i prowadzenie Zebrań Mieszkańców, 

2. zwoływanie i prowadzenie posiedzeń Zarządu, 

3. wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców Miasta służącej poprawie gospodarki i warunków życia w Mieście oraz dbania o czystość i porządek w Mieście, 

4. reprezentowanie mieszkańców Miasta wobec Rady Miejskiej i Burmistrza, 

5. uczestniczenie w szkoleniach i naradach przedstawicieli jednostek pomocniczych zwoływanych przez Burmistrza, 

6. składanie Zebraniu Mieszkańców sprawozdania z działalności Zarządu, 

7. bieżące informowanie mieszkańców Miasta o uchwałach Rady Miejskiej i zarządzeniach Burmistrza, 

8. załatwianie innych spraw niezastrzeżonych dla Zarządu. 

§ 18. 

Do zadań Zarządu należy: 

1. przygotowanie Zebrań Mieszkańców i projektów uchwał tych zebrań, 

2. podejmowanie inicjatyw dotyczących rozwoju gospodarczego Miasta, 

3. inicjowanie zadań społecznie użytecznych dla Miasta i jego mieszkańców, 

4. wykonywanie uchwał Zebrania Mieszkańców 

5. przygotowanie na wniosek mieszkańców materiałów dotyczące potrzeb społeczności Miasta, 

6. wybieranie ze swojego grona Z-cy Przewodniczącego. 

7. wykonywanie zadań powierzonych przepisami prawa z zakresu administracji publicznej 

§ 19. 

1. Działalność organów Miasta jest jawna i obejmuje prawo mieszkańców do uzyskania informacji o działalności organów Miasta oraz prawo do zaznajomienia się z protokołami Zebrań Mieszkańców i posiedzeń Zarządu, uchwałami Zebrania Mieszkańców, oraz pisemnymi odpowiedziami organów Gminy na przedstawione im uchwały, wnioski i opinie Zebrania Mieszkańców. 

2. Posiedzenia Zarządu są protokołowane. Zastosowanie mają odpowiednio przepisy § 16 pkt. 3 i 4. 

3. Posiedzenie Zarządu zwołuje Przewodniczący Zarządu w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku. 

4. Stanowisko Zarządu jest wyrażone w formie uchwał. 

5. Uchwały podejmowane są większością głosów członków Zarządu, przy obecności co najmniej połowy składu Zarządu. 

§ 20. 

1. Działalność w organach Miasta ma charakter społeczny. 

2. Przewodniczący Zarządu ma prawo do zryczałtowanej diety miesięcznej na zasadach takich jak sołtysi pozostałych jednostek pomocniczych Gminy, ustalonych przez Radę Miejską w odrębnej uchwale. 

IV. Zasady i tryb wyboru Przewodniczącego Zarządu i Zarządu. 

§ 21. 

1. Wybory Przewodniczącego Zarządu zarządza Burmistrz Kołaczyc określając datę, godzinę, siedzibę obwodowej komisji wyborczej oraz kalendarz wyborczy, po podjęciu przez Radę Miejską uchwały o przeprowadzeniu wyborów. 

2. Zarządzenie wyborów następuje w okresie 90 dni od dnia wyborów do Rady Miejskiej lecz nie później niż 6 miesięcy od upływu kadencji Rady Miejskiej. 

3. Okręg wyborczy obejmuje wyborców zamieszkujących na obszarze działania Miasta. 

4. Wybory przeprowadza się na podstawie spisu wyborców, w który osoba biorąca udział w głosowaniu potwierdza otrzymanie kart do głosowania. 

5. Spisy wyborców sporządza Burmistrz. 

6. Wybory na Przewodniczącego Zarządu są powszechne, równe, bezpośrednie i tajne. Prawo wybierania ma każdy mieszkaniec Miasta, który najpóźniej w dniu wyborów kończy 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania Miasta. 

7. Wybory odbywają się w lokalu obwodowej komisji wyborczej. 

8. Kandydować na Przewodniczącego Zarządu może każdy, kto posiada prawo wybierania, ma ukończone 18 lat i stale zamieszkuje na obszarze działania Miasta. 

9. Kandydatów na Przewodniczącego Zarządu zgłasza się do Burmistrza w terminie określonym w kalendarzu wyborczym. 

10. Zgłoszenie danego kandydata powinno być poparte co najmniej przez 10 wyborców stale zamieszkałych w Miasta. Zgłoszenie powinno zawierać ponadto imię i nazwisko, adres zamieszkania, wiek i wykształcenie. 

11. Do każdego zgłoszenia kandydata na Przewodniczącego Zarządu należy dołączyć pisemne oświadczenie kandydata o wyrażeniu zgody na kandydowanie. 

12. Wyborca może udzielić poparcia dowolnej liczbie kandydatów. 

13. Burmistrz lub upoważniona osoba na podstawie pisemnych zgłoszeń rejestruje kandydatów na Przewodniczącego Zarządu i w terminie wynikającym z kalendarza wyborczego, podaje do wiadomości wyborców w sposób zwyczajowo przyjęty, dane o kandydatach na Przewodniczącego Zarządu. 

14. W przypadku nie zgłoszenia kandydatów na Przewodniczącego Zarządu przedłuża się termin zgłaszania o 7 dni informując o tym mieszkańców Miasta. 

15. Jeżeli zgłoszony został 1 kandydat na Przewodniczącego Zarządu, to wyborów się nie przeprowadza, a uznaje się osobę zgłoszoną za wybraną. Fakt ten potwierdza Burmistrz spisując protokół. 

16. Wybory są ważne jeżeli wzięło w nich udział co najmniej 10 % uprawnionych do głosowania mieszkańców Miasta. W przypadku braku frekwencji Burmistrz wyznacza kolejny termin wyborów przypadający nie później niż 30 dni od dnia poprzednich wyborów. 

§ 22. 

1. Dla przeprowadzenia wyborów Przewodniczącego Zarządu Burmistrz powołuje spośród złożonych zgłoszeń skład osobowy obwodowej komisji wyborczej. 

2. Skład komisji liczy 5 osób: przewodniczący, zastępca i 3 członków komisji, w tym z urzędu jako członek wchodzi osoba wskazana przez Burmistrza spośród pracowników samorządowych. Komisja pracuje nieodpłatnie. 

3. Burmistrz lub upoważniona osoba przyjmuje zgłoszenia pisemne, które powinny zawierać imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz zgodę kandydata w terminie określonym w kalendarzu wyborczym. 

4. W przypadku, gdy liczba zgłoszeń kandydatów jest wyższa niż określona w ust.2, Burmistrz ustala listę członków komisji w drodze losowania. 

5. Osoba powołana do komisji nie może kandydować na Przewodniczącego Zarządu. 

6. Zmian i uzupełnień w składzie komisji dokonuje Burmistrz. 

7. W przypadku braku zgłoszeń kandydatów do obwodowej komisji wyborczej, składy osobowe ustala Burmistrz spośród wyborców stale zamieszkałych w Mieście. 

8. Pierwsze posiedzenie zwołuje Burmistrz. Komisja na pierwszym posiedzeniu wybiera przewodniczącego i zastępcę. 

9. Do zadań komisji należy: 

1) Przygotowanie lokalu wyborczego, 

2) Przeprowadzenie głosowania w obwodzie, 

3) Ustalenie wyników głosowania i podanie ich do wiadomości publicznej. 

§ 23. 

1. Głosowanie przeprowadza się w lokalu obwodowej komisji wyborczej w godzinach od 8:00 do 18:00 w dniu ustawowo wolnym od pracy. 

2. W lokalu wyborczym znajduje się urna wyborcza, miejsce zasłonięte zapewniające tajność głosowania, oraz godło państwowe. 

3. W lokalu mogą przebywać mężowie zaufania wskazani przez kandydatów na Przewodniczącego Zarządu. 

§ 24. 

1. Druk, zabezpieczenie oraz dostarczenie kart do głosowania obwodowym komisjom wyborczym zapewnia Burmistrz. 

2. Na karcie do głosowania znajdują się imiona i nazwiska kandydatów umieszczone w porządku alfabetycznym, przy każdym kandydacie z lewej strony znajduje się kratka, u dołu odcisk pieczęci komisji oraz informacja o sposobie głosowania i nadruk pieczęci Rady Miejskiej. 

3. Głos będzie ważny tylko wtedy jeżeli: 

- zostanie oddany na urzędowej karcie do głosowania, 

- na karcie do głosowania na Przewodniczącego Zarządu wyborca postawi znak „X” w kratce z lewej strony obok nazwiska kandydata na którego głosuje, 

4. Za wybranego uznaje się kandydata, który otrzymał najwięcej ważnie oddanych głosów. 

5. Jeżeli dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą liczbę głosów uprawniającą do przyznania mandatu, Burmistrz zarządza ponowne wybory w terminie 30 dni licząc od dnia poprzednich wyborów. 

6. Komisja wyborcza wywiesza protokół z przeprowadzonych wyborów na drzwiach lokalu wyborczego. 

§ 25. 

1. Burmistrz wydaje obwieszczenie o wynikach wyborów na podstawie otrzymanych protokołów od obwodowej komisji wyborczej. 

2. Wyborcy wyznaczeni przez poszczególnych kandydatów mogą wnosić do Burmistrza protesty dotyczące ważności wyborów przez 7 dni od poprzednich wyborów. Burmistrz bada protesty, a w razie stwierdzenia rażących uchybień, które miały wpływ na wyniki wyborów unieważnia wybory i wyznacza kolejny termin przypadający nie później niż na 14 dni od daty unieważnienia. 

§ 26. 

Burmistrz ustala wzory druków: 

a) zgłoszenie kandydata na Przewodniczącego Zarządu, 

b) zgłoszenie kandydata na członka Zarządu 

c) zgłoszenie kandydata na członka obwodowej komisji wyborczej, 

d) wzór karty do głosowania na Przewodniczącego Zarządu, 

e) wzór karty do głosowania na członka Zarządu 

f) wzór protokołu z przeprowadzonych wyborów Przewodniczącego Zarządu, 

g) wzór protokołu z przeprowadzonych wyborów na członków Zarządu, 

h) wzór protokołu z przeprowadzonego losowania. 

§ 27. 

1. Odwołanie Przewodniczącego Zarządu może nastąpić na zwołanym przez Burmistrza Zebraniu Mieszkańców w głosowaniu tajnym, bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej 1/5 stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania. Głosowanie winno być poprzedzone wysłuchaniem zainteresowanych stron. 

2. Wniosek w sprawie odwołania Przewodniczącego Zarządu składany jest do Burmistrza w formie pisemnej i podpisany przez co najmniej 1/10 stałych mieszkańców Miasta uprawnionych do głosowania. 

3. Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Zarządu może zwrócić się do zebrania również Burmistrz, jeżeli Przewodniczący Zarządu nie wywiązuje się z obowiązków, dopuścił się czynu dyskwalifikującego go w opinii środowiska oraz za przestępstwa stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, popełnione z chęci zysku lub innych niskich pobudek. 

4. Utrata mandatu Przewodniczącego Zarządu następuje w skutek : 

a) pisemnego zrzeczenia się funkcji 

b) niemożności pełnienia funkcji lub nieobecności w miejscu zamieszkania trwającej dłużej niż 3 miesiące , 

c) śmierci Przewodniczącego Zarządu. 

5. W przypadkach wymienionych w ust.4 Rada Miejska zarządza w terminie 30 dni wybory uzupełniające, a do czasu wyborów funkcję Przewodniczącego Zarządu pełni Zastępca Przewodniczącego Zarządu wybrany przez Zarząd. 

§ 28. 

1. Do wyborów Zarządu zastosowanie mają odpowiednio przepisy dotyczące wyborów Przewodniczącego Zarządu, z wyłączeniem § 24 pkt. 5 oraz z zastrzeżeniem poniższych punktów. 

2. Zgłoszenie danego kandydata powinno być poparte co najmniej przez 5 wyborców stale zamieszkałych w Mieście. Zgłoszenie powinno zawierać ponadto imię i nazwisko, adres zamieszkania, wiek i wykształcenie. 

3. Członkami Zarządu zostają kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą liczbę głosów. W przypadku, gdy kilku kandydatów otrzymało równą ilość głosów, a ich wejście do Zarządu przewyższałoby jego statutowy skład, o pierwszeństwie w przyznaniu mandatu rozstrzyga losowanie przeprowadzone niezwłocznie przez Burmistrza w obecności kandydatów i obwodowej komisji wyborczej. 

4. Wybory uzupełniające do składu Zarządu przeprowadza się jeżeli – bez względu na przyczynę - w składzie Zarządu pozostaje mniej niż 50% składu Zarządu. 

5. Wybory uzupełniające przeprowadza się w głosowaniu tajnym na Zebraniu Mieszkańców. 

§ 29. 

1. Zarząd lub jego poszczególni członkowie mogą być przez Zebranie Mieszkańców odwołani przed upływem kadencji, jeżeli nie wywiązują się ze swoich obowiązków, naruszając przepisy prawa, postanowienia uchwał lub zarządzeń organów Gminy i Zebrania Mieszkańców albo dopuścili się czynu dyskwalifikującego ich w opinii mieszkańców Miasta. 

2. Z wnioskiem o odwołanie Zarządu lub jego poszczególnych członków może wystąpić grupa co najmniej 20 mieszkańców Miasta, posiadających czynne prawo wyborcze lub Przewodniczący Zarządu. 

3. Odwołanie następuje w głosowaniu tajnym, większością głosów. 

4. Wybory uzupełniające można przeprowadzić w trybie określonym § 28 ust.4 na tym samym zebraniu na którym podjęto uchwałę o odwołaniu. 

5. Głosowanie winno być poprzedzone wysłuchaniem zainteresowanych stron. 

V. Kontrola i nadzór nad działalnością organów Miasta. 

§ 30. 

1. Nadzór nad działalnością organów Miasta sprawuje Rada Miejska i Burmistrz. 

2. Organem kontroli działalności organów Miasta jest powołana przez Radę Miejską komisja rewizyjna. 

3. Bieżący nadzór nad statutową działalnością Miasta sprawuje Burmistrz. 

4. Organy kontroli i nadzoru nad działalnością organów Miasta mają prawo żądania niezbędnych informacji, danych i wyjaśnień dotyczących funkcjonowania Miasta, dokonywania wizji w Mieście oraz uczestniczenia w Zebraniach Mieszkańców oraz posiedzeniach Zarządu. 

§ 31. 

Przewodniczący Zarządu zobowiązany jest do przedłożenia Burmistrzowi wszystkich uchwał Zebrania Mieszkańców w ciągu 7 dni od daty ich podjęcia. O nieważności uchwał Zebrania Miejskiego orzeka Rada Miejska. 

§ 32. 

Komisja rewizyjna kontroluje działalność organów Miasta w zakresie zleconym jej przez Radę Miejską i zgodnie z ustaleniami statutu gminy, a Skarbnik Gminy sprawuje kontrolę nad działalnością finansową Miasta. 

VI. Postanowienia końcowe. 

§ 33. 

1. W sprawach nie uregulowanych w Statucie Miasta mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa i postanowienia Statutu Gminy. 

2. Zmiany Statutu dokonuje Rada Miejska w trybie przewidzianym dla jego uchwalenia.